چوب روسی کیلویی در بازار تهران به حراج گذاشته شد

در سرتاسر دنیا چوب روسی کیلویی به‌عنوان ماده‌ای عالی برای سوغاتی‌ها، جواهرات و قطعات کلکسیونی دیدنی استفاده می‌شوند. پدیده جدیدی از چوب سنگ شده در سال 2014 در منطقه Primorsky Krai در شرق دور روسیه، در نزدیکی روستای Kiparisovo کشف شد.

این فسیل‌ها در قسمت شمال غربی یک معدن شن و ماسه، در تماس توف‌های خاکستر آتشفشانی ریولیتی و بازالت‌هایی که روی آن‌ها همپوشانی دارند، پیدا شد. اندازه نمونه از چند سانتی متر تا دو متر متغیر بود.

جواهرسازان محلی شروع به استفاده از فسیل های چوب به عنوان غرفه برای سوغاتی کردند و نمونه های کلکسیونی صیقلی.

چوب سنگ شده در جواهرات فروشی های منطقه ظاهر شد و توجه گردشگران چینی را به خود جلب کرد و تقاضا برای مواد خام از بازار چین را ایجاد کرد.

بیش از صد نمونه در مرکز تحلیلی موسسه زمین شناسی خاور دور شعبه خاور دور آکادمی علوم روسیه (FEGI FEB RAS) مورد مطالعه قرار گرفت.

ما ترکیب، ساختار و ویژگی‌های گوهرشناسی را با استفاده از تجهیزات گوهرشناسی استاندارد، میکروسکوپ نوری نیکون E100 POL و پراش اشعه ایکس MiniFlex2 (XRD) بررسی کردیم.

چندین نمونه از چوب سنگ‌شده یافت شد: سفید، زرد، مرمر مانند، کلسدونی‌مانند، نواری، نواری مانند کلسدونی با حلقه‌های رشد قهوه‌ای، تا حدی کربن شده، و زغال‌شده سیاه.

چوب

ضریب شکست صفحات جلا از 1.40 تا 1.54 در نواحی مختلف متغیر بود و با کلسدونی، اوپال و کوارتز مطابقت داشت. درخشندگی مایل به آبی یا سبز در زیر UV موج کوتاه ضعیف بود.

اکثر نمونه‌ها تحت UV موج بلند بی اثر بودند. نمونه ها دارای ساختار سلولی فیبری بودند. شکل سلول ها (تراشه) زاویه ای، مستطیلی و گاهی زیر مربعی بود.

برش های نمونه ها پرتوهای چوبی افقی تک ردیفی بسیار باریک را نشان داد. مجراهای رزینی عمودی که شبیه نقاط سفید به نظر می‌رسیدند در ناحیه latewood حلقه‌های سالانه (نوار تیره عمودی) قرار داشتند.

بر روی مقاطع شعاعی نمونه‌ها، پرتوهای چوب (خطوط افقی) و حفره‌های حاشیه‌دار (منافذ گرد شکل) را مشاهده کردیم.

عدم وجود آوندها، نوع منحصر به فرد پرتوهای چوبی و تراکئیدها با چاله های حاشیه دار، خصوصیات لاملاهای میانی و وجود مجراهای رزینی عمودی نشان می دهد که این نمونه ها متعلق به گیاهان مخروطی هستند.

تجزیه و تحلیل پراش اشعه ایکس نشان داد که همه گونه های چوب سنگ شده دارای ترکیب عقیق-کریستوبالیت-تریدیمیت هستند.