جک دو ستون امروز قادر به جابجایی یک ساختمان دو طبقه شد

نسخه های بهبود یافته جک دو ستون امروز بخار محور در سه دهه بعد ظاهر شد، اما هیچ پیشرفت قابل توجهی تا زمان معرفی موتور الکتریکی برای کار جک دو ستون امروز در اواسط دهه 1880 و اولین نصب تجاری آسانسور مسافربری برقی در سال 1889 رخ نداد.

نصب، در ساختمان Demarest در شهر نیویورک، از یک موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن یک درام سیم پیچ در زیرزمین ساختمان استفاده کرد.

معرفی الکتریسیته منجر به دو پیشرفت بیشتر شد: در سال 1894 کنترل های دکمه ای معرفی شدند و در سال 1895 یک دستگاه بالابر در انگلستان نشان داده شد که قدرت را به چرخ (قرقره) در بالای شفت اعمال می کرد.

وزن ماشین و وزنه تعادل برای تضمین کشش جک دو ستون امروز کافی است. با حذف محدودیت های اعمال شده توسط درام سیم پیچ، مکانیسم کشش محرک شفت های بلندتر و سرعت های بیشتر را امکان پذیر کرد. در سال 1904 یک ویژگی “بدون دنده” با اتصال نوار محرک به طور مستقیم به آرمیچر موتور الکتریکی اضافه شد و سرعت را تقریبا نامحدود کرد.

با غلبه بر مشکلات ایمنی، سرعت و ارتفاع، توجه به راحتی و اقتصاد معطوف شد. در سال 1915 به اصطلاح تسطیح خودکار در قالب کنترل های خودکار در هر طبقه معرفی شد که زمانی که اپراتور کنترل دستی خود را در فاصله معینی از سطح کف خاموش می کرد و ماشین را به سمت توقف دقیق هدایت می کرد، کنترل می شد.

عملکرد خودکار که به دلیل اقتصادی بودن آن در بیمارستان ها و ساختمان های آپارتمانی بسیار محبوب است، با معرفی عملیات جمعی بهبود یافت که به وسیله آن یک آسانسور یا گروهی از آسانسورها به ترتیب از بالا به پایین یا بالعکس به تماس ها پاسخ می دادند.

ویژگی اساسی ایمنی همه تاسیسات آسانسور، قفل درب آسانسور بود که نیاز داشت درب بیرونی (شفت) قبل از حرکت کابین بسته و قفل شود. تا سال 1950 سیستم‌های نظارتی گروهی خودکار در خدمت بودند و نیاز به اپراتور آسانسور و راه‌انداز را از بین بردند.